Lærling i trøbbel – ombudet er din venn!
Negativ utvikling i antall henvendelser fra lærlinger - ikke nødvendigvis negativt i det store bildet
Anita Lervoll besøker oss og er full av energi og entusiastisk når vi ber henne fortelle om hvordan ombuds-funksjonen kan bistå våre lærlinger! Det at vi får økt antall henvendelser fra lærlinger er i seg selv ikke negativt; det kan også bety at flere vet om oss og kan nyttiggjøre seg den bistanden vi kan gi. Vi har et godt samarbeid med mange opplæringskontor og lærebedrifter, og det er gledelig å oppleve at disse tar kontakt for å sette oss i kontakt med lærlinger som kan behøve bistand i ulike prosesser. Elev, lærling- og mobbeombud kan være en omfattende tittel, men vårt fokus er å være lett tilgjengelig for de som trenger en trygg samtalepart. Vi er to stykker som jobber med dette; Jon-Halvdan Lenning og Anita Lervoll, og jeg har mest med lærlinger og elever i videregående å gjøre – Jon Halvdan har mest fokus på barnehage og grunnskole.
Utfordringer i læretida oppstår ofte på grunn av mangelfulle forventningsavklaringer mellom lærling og lærebedrift. Flere lærlinger blir utrygge på hva de skal utføre av arbeid, noe som skyldes flere ting. Laget rundt lærlingen og lærlingen må sammen løse disse utfordringene.
Trygg vennVi skal være en trygg part for lærlingen poengterer Anita Lervoll
Hva kan elev- og lærlinge-ombudet hjelpe lærlingen med?
Først og fremst er vi et sted hvor en lærling kan samtale under trygge og gode rammer. Vi er relativt frittstående i vårt arbeid, og kjenner både lovverk, utdanningssystem, og har et meget godt nettverk til alle parter som er i laget rundt lærlingen. I noen tilfeller trenger bare en lærling å få luftet sine utfordringer, i andre tilfeller kan vi bistå både opplæringskontor og lærebedrift med å finne en vei videre. Jo tidligere vi får vite om en utfordring, jo enklere er det å løse saken! I mange tilfeller så kan vi aktivt ta del, i andre tilfeller kan vi lose partene til andre aktører som kan bistå. Vi skal være en uavhengig ressursperson for både barn, unge og også foreldre i dette arbeidet.
Vi har jobbet mye med å gjøre oss enkelt tilgjengelig – det er bare å ringe, eller sende melding på messenger – eller sende en epost. Det er også viktig at andre rundt oss informerer om mulighet til å kontakte oss. I enkelte tilfeller så avdekkes det systemsvikt, og da gjelder det å lære, for så å forbedre og utvikle systemet videre. Dette kan være tidkrevende. I andre tilfeller kan det dreie seg om enkeltindivid og enkelthendelser hvor en lærling ikke ser veien videre. Da skal vi være en trygg og god samtalepart hvor lærlingen kan finne et sted å få snakket om utfordringen som de står i. Jo tidligere vi får snakket med en lærling som sliter – jo enklere er det å løse opp i utfordringene.
Vi tar i utgangspunkt ikke «part» når en sak blir løftet opp til oss, men vi gjennom samtale så finner vi ut hva utfordringene består i – vi kan være i dialog med lærebedrift for å få fram ulike sider ved saken, og ofte løser vi utfordringene gjennom dialogmøter. Jeg vil gi ros til mange lærebedrifter som strekker seg langt, og er flinke til å stille opp og eventuelt tilrettelegge for lærlingen. Vi skal være en trygg og god part for lærlingen, slik at vi jobber tett sammen med lærlingen i forhold til hvordan vi skal agere. Av og til trenger bare lærlingen en å lufte sine utfordringer med!
Hiding spiderDet er viktig å ta kontakt - jo tidligere jo enklere er det å finne løsninger!
Råd til lærlinger og lærebedrifter
- Det er viktig å avklare forventninger fra partene tidlig i oppstarten av læretidsløpet. I tillegg bør man ha forventningsavklaringer underveis; dette fordi både kompetanse og erfaring i læreløpet gjør at forventingene kan endre seg – både for lærling og lærebedrift
- Si tidlig i fra dersom det oppstår utfordringer. Både lærling og bedrift bør ta samtaler om eventuelle utfordringer – eller ha samtaler som kan avdekke utfordringer. Det er viktig at man etablerer en felles forståelse av utfordringene.
- Mange lærlinger forteller om at de er utrygge på hva de skal gjøre; at opplæringsplanene kan være utydelige. Oppleves opplæringsplanene som utydelige, så kan de endres, og tydeliggjøres underveis
- Være tydelig på hvem lærlingen kan spørre, og når tid det er rom for spørsmål og tilbakemeldinger
- Arbeidsmiljøet spiller naturligvis også en rolle for lærlingen, og her har alle parter både rettigheter og plikter.
- Tilbakemelding – det skal gis tilbakemeldinger til lærlingen, men også til bedriften. Det er viktig at man underveis gir konstruktive tilbakemeldinger på både utvikling og ferdigheter. Sett også av tid til mer uformelle samtaler i den tidlige fasen i læreløpet for å trygge lærlingen og bli bedre kjent.
- Ombudet har et stort faglig nettverk rundt seg og kan lose både lærling og lærebedrift i veien videre. Bruk ombudet!
Hvordan kontakte ombudet?
Kontakt oss




